Gra Planszowa. Terra
„Terra” nie jest nową grą, natomiast nowa jest szata, w jakiej ją niedawno wydano. To gra planszowa, przyjmująca formę quizu. Wymaga ona od uczestników pewnego poziomu wiedzy o świecie, głównie z dziedziny geografii i historii, choć nie musi być ona precyzyjna. Przeznaczona jest dla osób powyżej dziesiątego roku życia, co wydaje się rozsądną sugestią, acz ów dziesięciolatek musi być żywo zainteresowany światem.
Szata graficzna gry jest estetyczna i zachęcająca. W dużym pudełku znajduje się talia kart, kolorowe znaczniki w formie małych kostek, pudełko na karty, plansza i instrukcja obsługi. Gra nie posiada kostki – pionki graczy poruszają się po planszy, kierując się ilością zdobywanych stopniowo punktów. Owo ograniczenie przypadkowości w rozgrywce mnie osobiście bardzo się tutaj podoba.
Karty są dwustronne i to właśnie na nich umieszczono pytania do gry. W zależności od poziomu trudności, każda karta ma obramowanie żółte (najłatwiejsze), zielone, niebieskie lub czerwone (najtrudniejsze). Pytania i podpowiedzi znajdują się w górnej części karty, z kolei dolną część zajmują odpowiedzi. Pudełko na karty jest tak skonstruowane, by zasłaniać część z odpowiedziami.
Główną część planszy stanowi mapa świata. W dolnej części planszy umieszczono trzy skale dotyczące odpowiednio lat, długości/dystansu oraz wartości liczbowych różnych jednostek. Zarówno mapa, jak i skale stanowią integralne elementy udzielania odpowiedzi na pytania. Gracze nie podają tutaj bowiem dokładnej odpowiedzi, a w pewnym przybliżeniu, poprzez umieszczanie swoich znaczników w wybranym miejscu na mapie lub na odpowiedniej skali. Punkty obliczane są na podstawie tego, jak blisko prawidłowej odpowiedzi był gracz. Dookoła planszy biegną pola, po których będą poruszały się znaczniki-pionki graczy, przesuwając się o ilość pól odpowiadającą zdobywanym stopniowo punktom.
Przed rozpoczęciem gry należy ustalić ilość rund tak, by każdy z graczy rozpoczynał ją tyle samo razy. Następnie odpowiadającą ilości rund liczbę kart, umieścić w przeznaczonym na nie pudełku. Teraz każdy z graczy umieszcza jeden ze swoich znaczników na polu startowym, znajdującym się na obrzeżach gry – te znaczniki będą pełniły funkcję pionków.
Runda polega na odpowiadaniu na pytania zamieszczone na kartach, przy czym wszyscy gracze odpowiadają na te same pytania. Pierwszy swoje znaczniki odpowiedzi umieszcza na planszy rozpoczynający rundę. Ma on najlepszą sytuację, gdyż w jednym miejscu (czy przedziale) może znajdować się tylko jeden znacznik. Zatem jeśli właściwa odpowiedź obejmuje tylko jeden z przedziałów na danej skali lub jeden kraj czy region, wówczas kolejni gracze mogą swoje znaczniki umieścić jedynie w sąsiedztwie właściwej odpowiedzi, tym samym zyskując mniejszą ilość punktów. Dlatego tak istotne jest, by każdy z graczy miał tyle samo możliwości rozpoczynania rundy.
W grze podoba mi się sposób udzielania odpowiedzi. Jest interesujący, zdecydowanie urozmaica rozgrywkę i pozwala również młodszym graczom – czy posiadającym nieco mniejszą wiedzę – działać na zasadzie zgadywania. Bardzo podobają mi się również karty, przejrzyście zaprojektowane, które mogą stanowić same w sobie grę karcianą.
Nie podoba mi się natomiast brak pionków odróżniających się od reszty znaczników, bo wprowadza to nieco zamętu na planszy, zwłaszcza przy większej ilości graczy. Nie zachwyciła mnie również instrukcja, która nie przedstawia wystarczająco przejrzyście zasad i wymaga dłuższego zastanowienia.
Grę uważam za dość udane przedsięwzięcie, przede wszystkim pożyteczne. Sprawdzanie swojej wiedzy o świecie, czy wręcz może jej rozszerzanie, to konstruktywny pomysł na zabawę. Nie jestem jednak przekonana, czy znajdzie bardzo szerokie grono entuzjastów, choć kolejne już wydanie gry zdaje się przeczyć moim przeczuciom. Forma quizowa już na wstępie może zniechęcić wielu. Mnie „Terra” zdobyła w pierwszej chwili estetyką i tematyką, jednak pierwsze podejście w moim przypadku było raczej deprymujące i nudne. Dopiero po kilku rozgrywkach okazała się całkiem grywalna i przyjemna.
Zastanawiałam się zatem, do jakiego gracza jest kierowana. Młodzież od lat dziesięciu do kilkunastu może nie być zachwycona „odpytywaniem” w trakcie rozrywki, choć z drugiej strony „hazardowa” forma obstawiania odpowiedzi mogłaby przełamać tutaj pewną barierę. Być może w przypadku tej grupy wiekowej gra stanowiłaby ciekawy pomysł na nieco inną lekcję geografii czy historii. Dla dorosłych natomiast to taka zabawa na zasadzie domowych „Milionerów” czy „Jeden z dziesięciu” w nieco odmiennej odsłonie – i tutaj jest mocnym kandydatem na grę imprezową czy rodzinną. Ogólnie jest to propozycja pożyteczna, godna uwagi, choć raczej nie dla każdego. Sądzę, że warto dać jej szansę.
Iwona Ladzińska
Tytuł: Terra
Wydawca: Tomasz Kołodziejczak, EGMONT
Autor: Friedemann Friese
Design: SabineKondirolii, HUCH!
Ilustracje: kinetic
Kategoria: gra planszowa, quizowa, rodzinna, imprezowa
Wiek: 10+
Wydanie: drugie polskie (według różnych źródeł w Internecie), 2021
Data premiery: 2021-09-08
Instrukcja: po polsku
tłumaczenie: Maciej Nowak-Krejer
EAN: 5903707560134