Alicja w krainie słów
Kraina Czarów jest miejscem niezwykłym. Magicznym. Pełnym cudów i dziwów. Dzieło Carrolla od lat zachwyca i inspiruje kolejnych twórców. Także tych, którzy projektują gry planszowe.
Alicja w krainie słów zachwyca już na pierwszy rzut oka. Zerknijcie na pudełko – ja zakochałam się w tej grafice już od pierwszego spojrzenia. Po rozpakowaniu i otwarciu pudełka mój zachwyt tylko wzrósł. W środku znajdują się:
- 1 grający imbryk, który służy do odliczania czasu;
- 8 kart postaci;
- 8 kart punktacji;
- 60 kart tematów;
- 42 żetony punktów;
- 3 żetony czasu;
- 1 żeton pana Gąsienicy;
- 25 kart zakazanych liter.
Tutaj też widać ogromną dbałość o szczegóły. Karty nie są papierowe, powiedziałabym, że zrobione są z plastiku, dzięki czemu są odporne na zagniecenia i przypadkowe zniszczenia. Pięknym dodatkiem jest imbryczek, który zastępuję tradycyjną klepsydrę. Po włożeniu baterii gra i daje graczom sygnał. Alicja w Krainie Słów to gra dla od 3 do 8 osób. Każdy z uczestników wciela się w mieszkańca Krainy Czarów i kolejno wypowiada słowa związane z tematem rozmowy. Jednak nie jest tak łatwo: należy powstrzymać się od wypowiadania zakazanych liter i dość szybko odpowiadać. W obu przypadkach odpada się z rundy.
Możemy wybierać między dwoma wariantami gry. Podstawowy jest odpowiedni dla młodszych graczy. Co będzie nam potrzebne? Imbryk, karty liter rozdzielone według koloru, ułożone na środku stołu w zakrytych stosach; karty tematów, które również należy ułożyć na stole w zakrytym stosie; żetony punktów. Pozostałe karty używane są w zaawansowanym trybie rozgrywki. Długość rudny zależna jest od ilości graczy. Przebieg można rozdzielić na trzy punkty. Pierwszym jest Nakrycie stołu, podczas którego należy odpowiednio ułożyć karty punktacji, a gracz z postacią „Królowa Kier” wybiera sposób na rozmowę, odkrywając dwie górne karty ze stosu tematów. W podobny sposób uczestnik wybiera zakazane litery na rundę. Królowa Kier uruchamia imbryk i rozpoczyna swoją kolejkę. Każdy gracz musi wypowiedzieć słowo związane z tematem rozmowy i niezawierające zakazanych liter. Kolejnym punktem jest Sprzątanie. Dokładniejszy opis gry znajdziecie w instrukcji, nie będę Wam większości przepisywać. W wariancie podstawowym gra przebiega płynnie. Młodsi gracze nie będą mieli problemów z odnalezieniem się w przebiegu rozgrywki i zasadach. Każda partia to świetna zabawa, trzeba kombinować i niejednokrotnie natrudzić się, aby znaleźć odpowiednie słowo, dzięki któremu nie zostaniemy zdyskwalifikowani.
Wariant zaawansowany polecany jest tym graczom, którzy nie mają problemu ze zrozumieniem zasad wariantu podstawowego. Imbryk należy ustawić na 10 sekund, używa się 3 zakazanych kart liter, a każdy gracz otrzymuje jedną kartę postaci. W każdej grze musi brać udział Królowa Kier. W przypadku, gdy do gry przystępują trzy osoby, nie używa się kart Alicji i Pana Gąsienicy. W tym wariancie również wyróżniamy nakrycie stołu, rozmowę i sprzątanie. Nie chcę opisywać szczegółów gry, bo nie taka moja rola. Zasady w tym wariancie są nieco bardziej skomplikowane i polecam rozegrać kilka rundek „podstawowych”, aby bez problemu wciągnąć się w trudniejszy tryb. Autorzy przygotowali się również na wypadek gry z dziećmi, a także jeżeli pragniemy więcej szaleństwa. Przecież to kolacja u Szalonego Kapelusznika, a tutaj różne rzeczy się dzieją. Wszystko dokładnie zostało opisane w instrukcji.
Alicja w krainie słów to cudowna, ciekawa i wciągająca gra, która jest pięknie wydana. Idealnie sprawdzi się na rodzinne popołudnie czy spotkanie ze znajomymi. Nie tylko dzieci będą nią zachwycone!
Wydawca: EGMONT
Projektant: Chris Darsaklis, Spyros Koronis
Kategoria: gra planszowa
Wydanie: I
Instrukcja: tak