W Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich Fundacja Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak zapowiadają kolejną edycję kampanii #TataTeżCzyta2025. Celem inicjatywy pozostaje niezmiennie promowanie czytelnictwa wśród mężczyzn – grupy, która według danych nadal czyta znacznie mniej niż kobiety. Jak pokazuje najnowszy raport Biblioteki Narodowej o stanie czytelnictwa z 2024 roku, czytanie deklaruje 47% kobiet i 35% mężczyzn, co oznacza, że ponad 30% więcej kobiet niż mężczyzn czyta.
Ubiegłoroczna kampania okazała się dużym sukcesem – odnotowano ponad 100 milionów wyświetleń w mediach tradycyjnych i internetowych. W działania włączyli się ojcowie, szkoły, biblioteki, firmy i instytucje. Tegoroczna edycja pod hasłem „Czytanie łączy” podkreśla, że wspólna lektura z dzieckiem nie tylko rozwija, ale również buduje silne, emocjonalne więzi. W nowej odsłonie organizatorzy zwracają uwagę, że zarówno czytanie, jak i sport to aktywności, które rodzice mogą – a nawet powinni – podejmować razem z dziećmi, traktując je jako formę rozrywki i źródło radości. Regularne czytanie oddziałuje na mózg w podobny sposób, jak aktywność fizyczna wpływa na ciało.
W kampanii #TataTeżCzyta2025 udział weźmie aż 50 wydawnictw, z których każde zaproponuje jedną książkę oznaczoną specjalnym logo akcji. Tytuły zostaną podzielone na kategorie wiekowe i przedstawione w broszurze informacyjnej, zawierającej również porady, jak i dlaczego warto czytać z dziećmi na różnych etapach rozwoju. Poradnik będzie dostępny gratisowo zarówno w papierze, jak i online na stronie www.tatateczyta.pl. Do kampanii dołączą także biblioteki, szkoły, przedszkola, centra kultury i księgarnie, które będą organizować spotkania czytelnicze z najróżniejszymi panami w roli głównej, oraz dystrybutorzy i liczne księgarnie internetowe, które będą wspierać kampanię online.
Partnerem strategicznym kampanii została marka Lajkonik, znana z wcześniejszego wsparcia dla programu Ratownicy Czytelnictwa realizowanego przez Fundację Powszechnego Czytania. Czytanie łączy, jest elementem budowanie wspólnych relacji i wspomnień. Jako marka, która ceni tradycję, rodzinne wartości, chcemy być częścią ważnych inicjatyw, które wspierają rozwój dorosłych i dzieci. – mówi Monika Pawłowska, Junior Brand Manager, Lorenz Polska. Kampanię wspiera również Narodowe Centrum Kultury, którego dyrektor, Robert Piaskowski, dodaje: Wspólne działania na rzecz wychowywania dzieci w kulturze czytania i budowania nawyku codziennego obcowania z książką jako źródłem przyjemności i wiedzy, poprzez wspólne czytanie z najmłodszymi mają fundamentalne znaczenie. To najlepsza inwestycja w przyszłość naszych dzieci i rozwój naszego społeczeństwa. W czytaniu z dziećmi ważna jest regularność – to zwiększa szanse na to, że wyrosną na dorosłych czytelników. Budowanie nawyku czytania już od wczesnego dzieciństwa w swojej wieloletniej historii zaznacza także Magazyn „Świerszczyk dla Dzieci”. Czasopismo to jeden z najlepszych sposobów budowania czytelniczego nawyku. „Świerszczyk” rozpoczął swoje prace dokładnie 80 lat temu i nadal regularnie proponujemy dzieciom różnorodne opowieści: prozę, wiersze, łamigłówki czy komiks, by przygoda z czytaniem połączona była z wyborem i budowaniem smaku literackiego na całe życie – mówi Małgorzata Węgrzecka, redaktor naczelna „Świerszczyka”, który razem z organizatorami #TataTeżCzyta2025 zaprasza rodziców do wspierania regularnego czytania. 80lecie Świerszczyka to dla nas dodatkowe zobowiązanie. Budowanie krytycznego myślenia młodych mózgów naszych odbiorców dzięki czytaniu to
w czasach globalnego kryzysu odporności na manipulacje zadanie tym ważniejsze. – dodaje Andrzej J. Kozłowski, prezes wydawnictwa Nowa Era.
Jednym z podstawowych czynników zwiększających możliwość czytania jest oczywiście dostęp do książek. Stąd biblioteki i księgarnie stacjonarne są tak ważnymi partnerami dla wszelkich działań upowszechniających czytanie. Ale ważne jest także, by książki były dostępne w miejscach mniej bezpośrednio kojarzących się z czytaniem – by były częścią codzienności trochę tak jak wiele innych produktów. W tym roku do kampanii włącza się Biedronka, dzięki czemu #TataTeżCzyta zaistnieje na dedykowanych standach w ponad 3500 sklepach sieci w całej Polsce. Organizatorzy podkreślają, że oprócz wypożyczania książek dziecko powinno mieć swoje własne ukochane książki. Dlatego bardzo ważna jest możliwość zakupu takiej czy innej książki oprócz gorącego zaproszenia do nieodpłatnego wypożyczania wielu książek w bibliotece. Współpraca z Biedronką wpisuje się w tę strategię budowania dostępu do książek. Jeronimo Martins już ponad 10 lat angażuje się na rzecz promocji czytania, organizując konkurs „Piórko”, w którym nagradzamy debiutujących twórców książek dla dzieci. Czytanie niesie za sobą ogromnie pozytywny wpływ dla każdego czytającego; cieszymy się zatem niezmiernie, że Biedronka może przyczyniać się do rozwoju kompetencji swoich klientów i ich rodzin – – zarówno organizując konkurs, jak i sprzedając książki niemal we wszystkich swoich sklepach podkreśla Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji sieci Biedronka.
O pozytywnym wpływie czytania organizatorzy #TataTeżCzyta mówią już od trzech edycji kampanii. Dotychczas inicjatywę wspierali znani aktorzy, dziennikarze sportowi, sportowcy i influencerzy. W tym roku jednym z nowych Ambasadorów został kierowca rajdowy, Rafał Sonik – z przesłaniem zachęcającym do czytania dzieciom i budowania w ten sposób wzajemnych relacji. W świecie, w którym coraz więcej rzeczy robią za nas maszyny, warto pielęgnować to, co ludzkie. Czytanie dziecku – z pozoru prosta rzecz – to w rzeczywistości jedna z najpiękniejszych form bycia razem. Gdy ojciec siada z synem nad książką, zaczyna się wspólna przygoda. Rozwijają się nie tylko wyobraźnia i ciekawość świata, ale przede wszystkim bliskość, która zostaje na całe życie. Takie chwile budują relację silniejszą niż niejedna wspólna wyprawa! – zachęca zwycięzca rajdu Dakar. Czytający, mówiący o tym ile czytanie im daje, są bardzo ważni. Fundacja Powszechnego Czytania podkreśla, że czytanie jest dla wszystkich i konieczność jego promocji jest tak oczywista jak zachęcanie do uprawiania sportu, i to z tego samego powodu – czytać powinniśmy dla zdrowia i dla przyjemności, regularnie, trochę, tak jak powinniśmy trochę się ruszać, nie wyczynowo, ale regularnie. Nic więc dziwnego, że wśród Ambasadorów kampanii znaleźli się zawodnicy drużyn koszykarskich Trefl Gdańsk i Trefl Sopot – czytający ojcowie, którzy chętnie mówią o tym, dlaczego i jak czytają z dziećmi.
Oficjalna inauguracja kampanii odbędzie się 15 maja br. podczas Warszawskich Targów Książki. Tego dnia o 15:30 w Muzeum Sztuki Nowoczesnej odbędzie się wyjątkowy spektakl improwizowany „#TataTeżCzyta – TATA TEŻ IMPROWIZUJE” w wykonaniu Jachimek-Tremiszewski Trio. Formuła wydarzenia odnosić się będzie do czytania dzieciom przez ojców – pełnego swobodnej improwizacji, modulowania głosu i wspólnego odkrywania treści.
W programie przewidziano sporą dawkę dobrej zabawy oraz historie pełne zaskakujących zwrotów akcji. W spektaklu będą mogli wziąć udział wszyscy odwiedzający targi. Również w maju premierę będzie miał nowy spot kampanii – emitowany w mediach i przestrzeni publicznej, pokazujący długofalowy wpływ wspólnego czytania. Wystąpi w nim ojciec z synem, których poznamy już wkrótce.
Kampania jak co roku pozostaje otwarta dla wszystkich chętnych – rodziców, bibliotekarzy, nauczycieli, aktywistów, firm, samorządów i dosłownie każdego, kto się chce włączyć. Nowe materiały, broszury i gadżety będą dostępne bezpłatnie i pomogą w organizacji lokalnych działań czytelniczych.