Dungeons&Dragons, w Polsce czasem występujące pod nazwą „Lochy i Smoki” to jedna z legendarnych gier fantasy, gdzie gracz ma za zadanie uratować świat, lub choćby zdobyć sławę, choć na początku nic nie wskazuje na to, że może to zrobić bez ryzyka utraty zdrowia i życia.
Kilka słów o książce
Kto grał w jakiekolwiek fabularne gry już wie, że to przepis na sukces. Taki też odniosła gra DnD, która od lat nie znika z list na najpopularniejszych gier przygodowych. Wyrósł wokół niej też cały szereg dodatków i właśnie na jednym z nich się dziś skupię. „Księga Gry” nie jest konieczna, by grać. Gry fabularne mają to do siebie, że każdy je w końcu jakoś ogarnie, a im mniej wie na początku, tym weselej, bo wszak jego bohater też na rozpoczęciu dysponuje małymi zasobami i umiejętnościami. Jednak zawsze można się czymś wspomóc i już dawno twórcy gier wymyślili podręczniki do owych, warto więc z nich skorzystać. I nie mówię tu tylko o nowych graczach, ale też o tych, którzy znają daną grę już jakiś czas. „Księga gry” odkrywa tajniki tworzenia postaci, czyli rzeczy podstawowej, ale zdradza też sposoby na jej ulepszenie, na zrobienie czegoś ekstra, dzięki czemu postać będzie się lepiej rozwijać, a gra będzie przyjemniejsza. W podręczniku znajdziemy sposoby na potwory, ich klasyfikację pod względem uciążliwości, ale też pomysły na fabułę i gotowe scenariusze, zagadki, slang graczy, wywiad i wiele, wiele innych.
Książka o grze
Rozumiem obawy rodziców przed wręczeniem „Księgi gry” dzieciom. I nie, nie chodzi mi tu wcale o kolejne godziny spędzone przed komputerem, czy na sesjach RPG, bo uważam, że gry przygodowo-fabularne, pod każdą postacią, czy mówimy o komputerze, planszy czy o RPG rozwijają, jak mało które inne. Wątpliwości może budzić okładka – dość mroczna, choć zdecydowanie nadająca charakteru całości. Nie martwcie się jednak. W środku są naprawdę dobre ilustracje, estetyczne i nie budzące grozy. Z przyjemnością zagłębiłam się dzięki nim w mechanikę całej gry, we wszystkie opisy i szczegóły.
Na zakończenie
Polecam tym, którzy zaczynają dopiero przygodę z Dungeons&Dragons. Znajdziecie tu mnóstwo przydatnych wskazówek, które uprzyjemnią rozgrywkę. I nie ważne, czy słyszeliście o grze wcześniej, czy dopiero po premierze filmu dopadło was wielkie „wow”, ta gra nie bez powodu od lat cieszy się niesłabnącą popularnością i ma tyle odsłon. Polecam również tym, którzy od „Lochów i Smoków” zaczynali wchodzić w świat przygód i nadal mają do nich sentyment. Bo stara miłość nie rdzewieje, a „Księga Gry” może pomóc ją odkurzyć lub po prostu zrobić jeszcze lepszą.
Katarzyna Boroń
Autor: Lewman David
Tłumaczenie: Mościcka Regina
Ilustrator: praca zbiorowa
Tytuł: Dungeons & Dragons. Księga gry
Tytuł oryginalny: Dungeons&Dragons. Annual 2023
Seria i nr tomu: Dungeons&Dragons
Wydawnictwo: HarperKids
Wydanie: I
Data wydania: 2023-04-12
Kategoria: podręcznik do gry
ISBN: 978-83-276-8096-9
Liczba stron: 96